یکی از مهمترین وظایف مؤمنین استفاده از فرصتهاست، همانطور که حضرت امیرالمومنین علی(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «اِنْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب‏»[1] فرصتهای نیکو را غنيمت شماريد، پس همانا آنها می گذرند مانند گذشتنِ ابر. حال، از جمله فرصت های بسیار مغتنم و ارزشمند، دو ماه شریف رجب و شعبان است. امشب شب پایانی ماه رجب است و وارد ضیافت شعبان المعظّم می شویم، ولذا زیباترین زمان ها و عالی ترین فرصتها فراهم گشته است. در بيانی نورانی از حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) آمده است: «زمانی که روز قیامت برپا شود، منادی از بطن عرش ندا می کند که: کجايند اصحاب رجب؟ «اَيْنَ الرَّجَبِيُّون‏»»[2]. یعنی کجایند اهل رجب که از فرصت های بی نظیر ماه رجب و فیوضات الهی بهره مند شدند. ماه شریف رجب، ماهی است که بعثت رسول مکرّم اسلام(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) در آن اتّفاق افتاده، آن رسولی که اکمل کاملان و دینشان اکمل ادیان و کتابشان اکمل کُتُب می باشد. عالی ترین و نورانی ترین مخلوق پروردگار و بزرگترین هدیه و تحفۀ خدای سبحان به عالم بشریّت، در ماه شریف رجب که اوّلین مقدّمۀ ماه مبارک رمضان است، مُلک و ملکوت را نورانیّت بخشیده است و ماه شریف شعبان که دوّمین مقدّمۀ ماه مبارک رمضان می باشد، در راه است. خداوند متعال این دو مقدّمه را برای تطهیر قلوب و آمادگی قلبی و لایق حضور شدن برای ضیافت الهی قرار داده و حال با پایان یافتن ماه شریف رجب، تنها یک ماه فرصت داریم تا ساخته شویم و لایق حضور در ضیافت الهی گردیم. فردا شب که شب اول ماه شعبان است، از مـاه ولایت، وارد مـاه رسالت می شویم. از خداوند متعال درخواست می کنیم دو ماه شریف رجب و شعبان را برای ما مبارک بفرماید و ما را پاکیزه وارد میهمان سرای خود بفرماید. وجود مقدّس حضرت امیرالمؤمنین امام علی(عَلَيهِ السَّلام) بعد از شهادت حضرت رسول اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) فرمودند: «دو چيز در زمين مايۀ امان از عذاب خدا بود، يكى از آن دو برداشته شد، پس ديگرى را بگيريد و بدان چنگ زنيد؛ امّا امـانى كه برداشته شد، رسول خدا(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) بود، و امّا امانى كه مانده است، آمرزش خواستن است»[3]. حال بر ما هم یکی از دو چشمۀ تطهیر که ماه شریف رجب است، رو به پایان می باشد، ولذا مراقب دومی باشیم که ماه شریف شعبان می باشد. اگر در ماه شریف رجب، آنچنان که باید و شاید نتوانسته ایم از فیوضات و برکات آن بهره مند گردیم، امشب و فردا شب، بهترین زمان برای توبه و استغفار و جبران مافات است که البته این راه برای جوانان عزیز، آسان تر و مقصد بسیار نزدیک تر است. وجود مقدّس حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) می فرمایند: «اَلتَّوبَةُ حَسَن وَ هِیَ مِنَ الشّابِّ اَحْسَنُ»[4] توبه زيباست، و آن، از جوان، زيباتر است.

    خواهران عزیز، بخصوص جوانان عزیز و زیبادل! اگر تاکنون در فریضۀ واجب نماز یا نماز صبح کوتاهی داشته ایم و یا در مسئلۀ رعایت حجاب اهتمام کافی نورزیده ایم، امشب می توانیم با یک توبۀ حقیقی و تصمیم بی بازگشت، خود را به خداوند توّاب و بنده نواز، نزدیک تر کرده و رهِ صدساله را یک شبه طی کنیم. خداوندِ ارحم الراحمین و غفّارالذّنوب، منتظر رجوع بندگانش است تا توبۀ آنان را قبول کرده و دست عنایت بر سرشان بکشد، ولذا حقیقتاً خسارت است که این ایّام بگذرد و ما خود را در معرض الطاف الهی قرار ندهیم.

«یارب از کرده به لطف تو پناه آوردیم

                                                 به امیـد کرمت روی بـه راه آوردیـم

بر گنه کاری خود گرچـه مُقِرّیم ولی

                                                  نـالـهٔ زار و رخ زرد گــواه آوردیـم

گرچه ما نامه سیاهیم ببخشای که ما

                                                   روسیاهیم از آن نامه سیاه آوردیم»[5]

     در خاتمه لازم به یادآوری است: روزۀ روز آخر ماه شریف رجب و روز اول ماه شریف شعبان اجر و فضیلت خاصی دارد. حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) در مورد ماه شعبان می فرمایند: «شَعْبانُ شَهْری»[6] شعبان ماه من است. ان شاء الله تعالی فردا شب که هم شب جمعه و هم شب اول ماه شعبان المعظّم است، از این فرصت استفاده کنیم و ان شاء الله با توأم بودنِ روزۀ ظاهر با روزۀ باطن که همان پرهیز از گناه و معصیت است، از اجر و فضیلت بالاتری بهره مند شویم.

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرست و در امر ظهـور و فرج مـولا و مقتدایمـان حضـرت ولیّ­ عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرما. خداوندا! توفيق تأسّی از انسان­های کامل در تمام زمینه­ ها و سیراب شدن از چشمه کوثر به دست ساقی کوثر به همۀ ما عنایت بفرما. پروردگارا! توفیق صبر و شکر و تسلیم و رضا بر تمام داده­ها و مواهب و نعمت­ها و تمام مصائب و مشکلات به همۀ ما کرامت بفرما. بارالها! توفيق کسب سرمایۀ عالی ترِ ایمان و تقوا و اخلاص و یقین به همۀ ما مرحمت بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ     صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- تصنيف غررالحکم و دررالکلم، ص473

[2]- روضه الواعظين و بصيره المتعظين، ج‏2، ص401

۱- كانَ فِی الْاَرْضِ اَمانانِ مِنْ عَذابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ اَحَدُهُما فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ اَمَّا الْاَمانُ الَّذی رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) وَ اَمَّا الْاَمانُ الْباقی فَالْاِسْتِغْفار (نهج البلاغه، حکمت88).

۱- ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۹۳

[5]- عبید زکانی

[6]- کافی، ج۴، ص۹۰