آیات شریفۀ سابق در مورد ارسال رُسُل و اعزام کُتُب بود. در خلاصه ای از فرمايشات استاد جوادی آملی، در مورد آیات وحی و رسالت و اعزام رسل و ارسال کتب آمده است:«حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) یک دعوت دارند و یک ادّعا. ادّعای حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) این است که از سوی خدای تبارک و تعالی ارسال شده اند و دعوت مشترک حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام)، از اوّلین نبی تا آخرینِ ایشان، دعوت به سوی خدای سبحان و یکتاپرستی است». حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) پیوسته دعوت به توحید و یکتاپرستی دارند و خداوند از بندگانش می خواهد که حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) را اجابت کنند و در طول تاریخ، همچنان حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) مُطاع بودند.

     علّت اینکه خداوند متعال بر اطاعت از حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) اصرار دارد و اطاعت از رسول را اطاعت خود بیان می فرماید «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ اَطاعَ الله»[1]، و نافرمانی از ایشان، نـافرمانی خداوند می باشد «وَ مَنْ يَعْصِ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً»[2]، این است که انسان با اجابت از خداوند و رسول گرامیش، درواقع خود را به حیات طیّبه می رساند و از ظلمات کفر و شرک و جهل و نفاق رهانیده، به نور هدایت و توحید می رساند «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ اِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ»[3]. اجابت خدای سبحان و رسولش موجب رسیدن به حیات طیّبه می گردد و به این علّت، کسانی که اجابت کردند، به حیات طیّبه راه یافتند و به سعادت دارَین نائل شدند و سعادت ابدی و خوشبختی جاویدان را برای خود تدارک دیدند. امّا آنها که نپذیرفتند، بزرگترین ظلم را به خویشتن کردند و به شقاوت ابدی مبتلا گشتند.

     خدای سبحان در آیـات شریفۀ سابق فرمود: اگر حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) را ارسـال نمی کردیم، مردم در روز قیـامت اعتراض می کردند که چرا برای ما پیامبر و هادی فرستاده نشده است، ولذا معلوم می شود که عدم اجابت خداوند و رسول، باعث چنان شقاوت ابدی می گردد که وقتی انسان در روز قیامت با آن مواجه می شود، با تمام وجود احساس غبن و بدبختی می نماید و به این سبب خداوند متعال در این دنیا اتمام حجّت می فرماید. خدای سبحان نه از هدایت درون (فطری) و نه از هدایت بیرون (حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام))، کم نگذاشته، تا در روز قیامت، انسان­ها جای اعتراضی نداشته باشند «لِئَلاّ يَكُونَ لِلنّاسِ عَلَى اللهِ حُجَّةٌ». خدای سبحان در دنیا آنچنان وقایع قیامت را روشن و آشکار بیان فرموده که گویا اتّفاق افتاده است. خداوند متعال خطاب به اهل کتاب می فرماید: آیا حقّانیّت حضرت پیـامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) را زیر سئوال می بریـد و قبـول نمی کنید و با خود ایشان و کتاب آسمانیشان مخالفت می نمائید؟ آیا کفایت نمی کند در مورد حقّانیّت او که وقتی او را دیدید، آنچنان شناختید که گویا فرزندانتان را می شناسید «يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ اَبْناءَهُم‏»[4].

 

[1]- آنکه اطاعت کند پیغمبر را، پس در حقيقت اطاعت کرده خداوند را (مبارکه نساء/۸۰).

[2]- و هرکه نافرمانی کند خداوند و رسولش را، پس به تحقیق گمراه شده گمراهی آشکار (مبارکه احزاب/۳۶).

[3]- ای کسانی که ایمان آوردید، اجابت کنید برای خداوند و برای رسول، زمانی که بخواند شما را برای آنچه زنده کند شما را (مبارکه انفال/۲۴).

[4]- می­شناسند او را همچنان که می­شناسند پسران خود را (مبارکه بقره/۱۴۶).