در جلسۀ سابق به این حقیقت اشاره شد که خدای سبحان هیچ قوم و ملّتی را بدون راهنما و هادی و پیامبر رها نمی­کند و امکان ندارد که خداوند متعال قومی را مؤاخذه کند، درحالی­ که انذارکننده و رسول و هادی معصوم به صورت پیامبر و رسول برایشان اعزام و ارسال نکرده باشد و محروم از نعمت رسالت باشند، و هر قوم و ملّتی، پیامبری داشته است «وَ اِنْ مِنْ اُمَّةٍ اِلاّ خَلا فيها نَذيرٌ»[1]، «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ كُلِّ اُمَّةٍ رَسُولاً»[2]. یکی از پیـام­هـای مشترک بین حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) دعوت به توحید و یکتاپرستی است. حضرت نوح(عَلَيهِ السَّلام) به عنوان اولین پیامبر اولواالعزم ارسال شدند و فرمودند: «يا قَوْمِ اعْبُدُوا الله‏»[3]، و به همین ترتیب هر کدام از حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) دعوت به یکتاپرستی نمودند تا می­رسد به وجود مقدّس حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) که ارسال شدند و فرمودند: «قُولُوا لا اِلهَ اِلَّا اللهُ تُفْلِحُوا»[4].

     پس همچنان هادیان اعم از حضرات انبیاء و اوصیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) در میان امّت­ها ارسال شده ­اند، هرچند که کیفیتّ ارسال وحی بر پیامبران متفاوت بوده و نام همۀ حضرات انبیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) در قرآن کريم برده نشده است. امّا رشتۀ وحی در میان امّت­ها جریان داشته، چراکه بدون وحی امکان ندارد انسان به مقصد برسد و استواری در صراط مستقیم در پرتو ارسال وحی است، ولذا خداوند متعال برای تمام اقوام و امّت­ها هادی و راهنما و منذر و رسول فرستاده است.

     حال خدای سبحان در ادامۀ مطلب قبلی و در بیان علّت اینکه چرا برای تمام امّت­ها رسول و هادی فرستاده است، می­فرماید: «لِئَلاّ يَكُونَ لِلنّاسِ عَلَى اللهِ حُجَّةٌ»، تا جای هیچ گونه اعتراض بر مردم باقی نماند. مسئول بودن انسان و مؤاخذه شدن او دلیل بر این است که قبلاً برای او هادی و راهنما ارسال شده، ولذا جای هیچ­گونه اعتراضی برای او باقی نمانده است. امکان ندارد که خداوند انسان را مسئول شمارد و در روز قیامت او را محاکمه فرماید، درحالی که راهنما و حجّت معصوم برای او ارسال نکرده باشد و این مطلب هرگز با عدل الهی سازگار نیست «وَ لَوْ اَنّا اَهْلَكْناهُمْ بِعَذابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقالُوا رَبَّنا لَوْ لا اَرْسَلْتَ اِلَيْنا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ اَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزٰى‏»[5] اگر ما مردمان را به عذاب گرفتار می­ساختیم، همانطور که اقوام گذشته اعمّ از قوم لوط و ثمود و عاد و... به کیفرهایشان گرفتار شدند، لکن قبلاً برای آنها اتمام حجّت نکرده بودیم، می­گفتند: چرا برای ما رسول و هادی ارسال نکردی؟

     پس خدای سبحان با ارسال هادی و مُنذِر و مُبَشِّر، جای هیچ گونه اعتراض برای انسان باقی نگذاشته است. خداوند متعال حجّت را برای هر قومی اتمام کرده و رسولی اعزام فرموده است. عدل الهی ایجاب می­کند که خداوند بدون اینکه برای قومی معلّم و پیامبری ارسال کند، آنها را به کیفر کرده­ها و اعمال سوءشان نرساند. آری، خداوند هرگز مردمی را که صدای پیامبری به گوششان نرسد، عذاب نمی­کند.

 

[1]- و نبوده هیچ امّتی مگر آنکه در میان آنان بیم دهنده­ای بوده است (مبارکه فاطر/۲۴).

[2]- و البته به تحقیق برانگیختیم در هر امّتی رسولی (مبارکه نحل/۳۶).

[3]- ای قوم من عبادت کنيد خداوند را (مبارکه اعراف/59).

[4]- بگوييد نيست خدايی مگر الله، رستگار شويد (معاني الاخبار، ترجمه محمدى، مقدّمه، ص4).

[5]- و اگر ما هلاک می­کردیم ایشان را به عذابی از پیش آن، البتّه می­گفتند: پروردگار ما چرا نفرستادی به سوی ما رسولی، پس پیروی می­کردیم نشانه های تو را پیش از آنکه خوار و رسوا شویم (مبارکه طه/۱۳۴).