با توجه به مطالب مذکور در عظمت مقام حضرت فاطمه معصومه(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) معلوم می شود که: دین اسلام نه تنها زن را خوار نداشته، بلکه او را عزیز داشته است. در میان اقوام قبلی در زمان جاهلیّت و نیز در اروپای قدیم و یونان، زن از ابتدایی ترین حقوقِ مسلّم خود محروم بود و خدای سبحان در رابطه با زمان جاهلیّت اعراب در قرآن کریم می فرماید: «وَ اِذا بُشِّرَ اَحَدُهُمْ بِالْاُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيمٌ﴿58﴾ يَتَوارى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ اَ يُمْسِكُهُ عَلى‏ هُونٍ اَمْ يَدُسُّهُ فِی التُّرابِ...﴿59﴾»[1]. اما با ظهور اسلام، زندگیِ زن وارد مرحلۀ نوینی شد و تمام حق و حقوقِ ضایع شدۀ او را برگردانید. خـدای سبحـان در سورۀ مبـارکۀ تکـویر در جواب چنین افرادی می فرماید: «وَ اِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَت﴿8﴾‏ بِاَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ﴿9﴾»[2]. در دین اسلام، ذکورت و انوثت عامل برتری نیست، بلکه زن و مرد به شرط تقوا، هر دو بطور یکسان می توانند به حیات طیّبه نائل شوند «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ اَوْ اُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً»[3]. خداوند متعال در مبارکه شوری می فرماید: «يَخْلُقُ ما يَشاءُ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ اِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُور»[4]، و قابل توجه است که خداوند از فرزند، به عنوان هبه یاد می فرماید و در هبه بودنِ فرزند، دختر را مقدّم می شمارد. یکی از القاب حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ)، پدر دختران بود، همانطور که حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «کانَ رَسُولُ اللهِ(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) اَبا بَناتٍ»[5]. حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) نيز فرمودند: «خانه ای که در آن دخترانی وجود داشته باشند، هر روز دوازده برکت از آسمان بر آن خانه نازل می شود و رفت و آمد ملائکه از آن خانه قطع نمی شود و برای پدر در هر شب و روز، عبادت یک سال را می نویسند»[6]. همچنین فرمودند: «کسی که از بازار هدیه ای بخرد و آن را برای خانواده اش ببرد، مانند کسی است که صدقاتی را برای افراد مستمند می برد، پس باید هنگام تقسیم هدیه دختران را مقدّم بدارد، زیرا کسی که دخترش را شاد کند، مانند آن است که برده ای از فرزندان حضرت اسماعیل(عَلَيهِ السَّلام) را خریده و در راه خداوند آزاد کرده است»[7]. جوانان عزیز شایسته است که در برابر دسایس دشمنان و شبهه افکنی های آنها در مورد اینکه دین مبین اسلام، زن را خوار داشته است، مجهّز و بیدار و آگاه باشند و توجه کنند که آنها به عناوین مختلف می خواهند اسلام را زیر سئوال ببرند، اما با وجود این همه تبلیغات سوء و ضدّ اسلامی در شبکه های مختلف، روز به روز گرایش به اسلام و تعداد مسلمانان در حال افزایش است، چراکه انسان از درون به فطرت توحیدی مزیّن می باشد.

 

[1]- زمانی که به یکی از ایشان بشارت داده می شد که صاحب دختر شدی، چهره اش سیاه می شد، درحالی که فروبرندۀ خشم بود﴿58﴾ و به فکر فرومی رفت که پنهان شود از قوم از بدیِ آنچه به آن مژده داده شده به آن، که آیا دختر را با خواری و ذلت نگه دارد یا این ننگ را در خاک مخفی کند﴿59﴾ (مبارکه نحل/۵۸و۵۹).

[2]- و آنگاه که دخترانِ زنده به گور کرده سؤال شوند﴿8﴾ به کدامين گناه کشته شدند﴿9﴾ (مبارکه تکویر/۸و۹).

[3]- کسی که انجام دهد عمل شایسته از مرد یا زنی، درحالی که او مؤمن باشد، پس البته البته زنده می­کنیم او را به زندگی پاکیزه (مبارکه نحل/97).

[4]- خلق می کند آنچه را که می­خواهد، می­بخشد برای کسی که بخواهد مؤنث و می­بخشد برای کسی که بخواهد مذکّر (مبارکه شوری/۴۹).

[5]- بود رسول خدا(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) پدرِ دختران (وسایل الشّیعه، ج21، ص362).

[6]- ما مِنْ بَيْتٍ فيهِ الْبَناتُ اِلّا نَزَلَتْ كُلَّ يَوْمٍ عَلَيْهِ اثْنَتا عَشْرَةَ بَرَكَةً وَ رَحْمَةً مِنَ السَّماءِ وَ لا تَنْقَطِعُ زِيارَةُ الْمَلائِكَةِ مِنْ ذلِكَ الْبَيْتِ يَكْتُبُون‏ (جامع الاخبار، ص105).

[7]- مَنْ دَخَلَ السُّوقَ فَاشْتَرى تُحْفَةً فَحَمَلَهـا اِلى عِيالِهِ كانَ كَحامِلِ صَدَقَةٍ اِلى قَوْمٍ مَحاويجَ وَ لْيَبْداْ بِالْاِناثِ قَبْلَ الذُّكُورِ فَاِنَّ مَنْ فَرَّحَ ابْنَةً فَكَاَنَّما اَعْتَقَ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ اِسْماعيلَ مُؤْمِنَةً فی سَبيلِ اللَّه‏ (امالی الصدوق، ص577).