حضرت امام رضا(عَلَيهِ السَّلام) و سایر حضرات ائمّۀ معصومین(عَلَيهِم­ السَّلام)، گران­سنگ­ترین و عظیم­ترین و زیباترین تحفه­ های پروردگار بر بشریّت هستند و خداوند متعال، علاوه بر این تحفه ­های عظیم، بطور خاص هم در کشور ما، وجود مقدّس حضرت امام رضا(عَلَيهِ السَّلام) و حضرت فاطمه معصومه(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) را به عنوان تحفه­های ربّانیه و عنایات عظیمه مرحمت فرموده ­است. در جلسۀ سابق در مورد حضرت فاطمه معصومه(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) استفاده شد که مقام آن بزرگوار بیانگر این حقیقت است کـه دین اسلام، دین ضوابـط است نـه روابـط، و حضرت فاطمۀ معصومه(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) بمـانند مـادرِ بزرگوارشـان، حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) این مقامات عظیمه را نه به خاطر فرزند امام بودن کسب کرده­اند، بلکه با قابلیّت و صلاحیّت و شایستگی خودشان اخذ نموده اند.

     با توجه به مطلب مذکور معلوم می­شود که سیادت ظاهری، فضیلت و کمال محسوب نمی­شود و بذاته موجب تقرّب به پروردگار نمی­باشد و هیچ کس با اتّکاء به سیادت ظاهری نمی­تواند خود را صاحب امتیازی بداند. همانطور که استفاده شد، امتیازات معنوی و درجات باطنی، محصول تقواست «اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ اَتْقاكُم‏»[1]. غلامِ حبشی یا سید قریشی، هر کدام تقوای بیشتری داشته باشد، در نزد پروردگار تقرّب بالاتری دارد. به قول دانشمند خارجی، «فضیلت های موروثی امتیاز محسوب نمی­گردند». عید سعید غدیر که به ظاهر عید سادات نامیده می­شود، در مورد آن کسانی است که در اعتقاد و اخلاق و عمل پیرو آن بزرگواران و در خط اجداد طاهرینشان باشند. اگر سادات، پیرو واقعی اجداد طاهرینشان باشند و بیراهه نروند و توجه کنند که به دلیل فرزند پیغمبر بودن و انتساب به آن بزرگواران باید بیش از دیگران مراقب خود بوده و فرزند شایسته و مایۀ زینت برای آنان باشند، در این صورت جایگاه بالاتری از دیگران خواهند داشت.

     مطلب دیگری که بـا توجه به رفعت مقام حضرت فاطمه معصومه(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) استفاده شد، این است که: دین اسلام، دین ذکورت و انوثت نیست و دین تقواست و هر کدام از زن و مرد که تقوای بیشتری داشته باشند، از کرامت بالاتری برخوردارند و تقرّب بیشتری در پیشگاه الهی دارند. تفسیر «مخزن العرفان» را بانو نصرت السّادات امین نوشته اند و تفسیر «المیزان» توسط علّامه طباطبایی(رَحمَةُ اللهِ عَلَيه) نوشته شده است، حال هر کدام از اینها که صاحبشان از تقوای بالاتری برخوردار باشد، از فضیلت بیشتری در پیشگاه حق سبحان برخوردار خواهد بود.

 

[1]- همانا گرامی­ترین شما نزد خداوند پرهیزکارترین شماست (مبارکه حجرات/۱۳).