در خـاتمه چند نکته در آستـانۀ مـاه مبارک رمضان یادآوری می­گردد:

     1- روزه دارانِ سال اوّلی را دریابیم. بچه ­هایی را که در سال­های اوّل روزه­ داری هستند، تشویق به روزه کنیم و مادران، مهربانتر از خداوند برای فرزندانشان نباشند! خداوندِ هفتاد مرتبه مهربانتر از پدر و مادر، می­داند که در وُسع کودکِ بالغ است که او را مکلّف به روزه ­داری فرموده است، ولذا شایسته است که مادران به فرزندان تلقین منفی نکنند که او نمی­تواند روزه بگیرد، بلکه فرزندان را تشویق نمایند و به او بگویند: دخترم یا پسرم می­خواهد امسال در ردیف میهمانان رسمی پروردگار قرار گیرد و خداوند او را هم دعوت فرموده و فرزند من امسال در صف «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ»[1] داخل شده ­است. آری، مادران محترم به جای عزا گرفتن و دلسرد نمودن فرزندان، آنان را به روزه­داری تشویق نمایند.

     ۲- گرچه ختم قرآن نور است و حضرات اهل بیت(عَلَيهِمُ السَّلام) هم ختم قرآن­ها داشتند، لکن خواندن، مقدمه است و اصل، عمل بـه قرآن می باشد و پایۀ عمل، دانستن و فهم قرآن است، نه فقط خواندن ظاهری آن، ولذا در ماه مبـارک رمضـان تلاش کنیم آنچه را کـه می­خوانیم، بفهمیم و به آن عمل کنیم و برای این منظور، شایسته است که ختم قرآن ها همراه با معانی و مفاهیم آیات باشد. ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است «لِکُلِّ شَیْءٍ رَبيعٌ وَ رَبيعُ الْقُرآنِ شَهْرُ رَمَضانَ»[2]، ولذا در بهار قرآن شایسته است که به معنی و تفسیر قرآن و حقایق باطنی آن توجه نماییم و تنها به ظاهر قرآن اکتفاء نکنیم.

     ۳- در مجلس وعظ و سخنرانی و در محافل تفسیر قرآن که سخنران صحبت می­کند و درس می­دهد، به دور از ادب قرآنی است که کسی مشغول خواندن قرآن باشد. چنین قرآن خواندنی چنان اجر و پاداشی ندارد و ارزشمند نیست، چراکه ارزش هر کس به اندازۀ معرفت اوست.

     ۴- سعی کنیم حتماً برای سحری بیدار شویم، هرچند که به مقدار کم و به اندازۀ خوردن آب و خرمایی باشد و به این ترتیب خود را از برکات و نورانیّت و فیوضات عالیۀ زمان سحرها محروم نکنیم. در اهمیّت این ساعات همین بس که خداوند متعال در قرآن کريم به آن قسم یاد فرموده است «وَ الْفَجْرِ﴿1﴾ ‏... وَ اللَّيْلِ اِذا يَسْر﴿4﴾‏»[3].

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) درود فرست و در امر ظهـور و فرج مـولا و مقتدایمـان حضـرت ولیّ ­عصر(عجِّل ­اللهُ ­تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرما. خداوندا! توفيق تأسّی از انسان­های کامل در تمام زمینه ­ها و سیراب شدن از چشمه کوثر به دست ساقی کوثر به همۀ ما عنایت بفرما. پروردگارا! توفیق صبر و شکر و تسلیم و رضا بر تمام داده­ها و مواهب و نعمت­ها و تمام مصائب و مشکلات به همۀ ما کرامت بفرما. بارالها! توفيق کسب سرمایۀ عالی ترِ ایمان و تقوا و اخلاص و یقین به همۀ ما مرحمت بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ     صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

۱- ای کسانی که ايمان آورديد، نوشته شد بر شما روزه (مبارکه بقره/۱۸۳).

[2]- برای هر چیـزی بهـاری است و بهـار قرآن مـاه مبـارک رمضـان می بـاشد (بيان نورانی حضرت امام محمّدباقر(عَلَيهِ السَّلام)؛ اصول کافی، ج2، ص630).

۱- سوگند به سپیده دم﴿1﴾ ... سوگند به شب زمانی که سِیر می کند﴿4﴾ (مبارکه فجر/1و۴).