وجود مقدّس حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) بعد از اينکه در فضيلت حضرت امام علی(عَلَیهِ­ السَّلام) فرمودند: «لِاَنَّكَ مِنّی كَنَفْسی رُوحُكَ مِنْ رُوحی وَ طينَتُكَ مِنْ طينَتی»[1] در ادامه می­فرمايند: «فَمَنْ اَنْكَرَ اِمامَتَكَ فَقَدْ اَنْكَرَ نُبُوَّتی‏»[2] پس کسی که امامت تو را انکار کرد، نبوّت مرا انکار کرده است. در سيزدهم ماه شريف رجب، شخصيّتی با اين عظمت متولد می­شوند. جـانِ رسول­ الله(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) متولّد می­شوند، ولیّ­ الله الاعظم و قرآن ناطق متولّد می­شوند. حضرت پيـامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) در شأن حضرت امام علی(عَلَیهِ­ السَّلام) فرموده اند: «ذِكْرُ عَلِیٍّ عِبادَة»[3]، «اَلنَّظَرُ اِلى وَجْهِ عَلِیٍّ عِبادَةٌ»[4]. وقتی حضرت علی(عَلَیهِ­ السَّلام) را به جنگ فرستادند، عرض کردند: «خدايا مرا نميران تا (يکبار ديگر) علی را ببينم»[5]. امّا بعد از رحلت حضرت پيـامبر اسـلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ)، عدّ ه ­ای مسير خلافت را تغيير دادند و قرآن را از اهـل بيت(عَلَيهِمُ­ السَّلام) جدا کردند و منتخب پروردگار را کنار گذاشتند و زير سقيفه برای حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) جانشين تعيين کردند و سقيفه را جايگزين غدير نمودند و کار را به جايی رسانيدند که معاويه و يزيد برای مسلمانان امام جماعت شدند! آری، وقتی قرآن ناطق در کنار قرآن مکتوب نباشد، دين، اين چنين اسير دست اشرار می­گردد «فَاِنَّ هذَا الدّينَ قَدْ كانَ اَسيراً فی اَيْدِی الْاَشْرار»[6] که اين دينِ اسير شده، توسّط حضرت اباعبدالله الحسين(عَلَیهِ­ السَّلام) تجديد حيات گرديد و ادامه يافت.

     در شب سيزدهم ماه رجب که شب ولادت مولود کعبه، حضرت مولی الموحّدين اميرالمؤمنين علی(عَلَیهِ ­السَّلام) می­باشد، ابتدا بايد به ذات اقدس احديّت تبريک عرض کنيم که در آفرينش انسان کامل به خود تبريک فرمود «فَتَبارَكَ اللهُ اَحْسَنُ الْخالِقينَ»[7]. تولّد حضرت علی(عَلَیهِ­ السَّلام) در بطن و دل کعبه، بيانگر اين واقعيت است که درون توحيد ولايت است. جان و روح و باطن دين، ولايت است.

     دین و قرآن با ولایت تکمیل شده و به دست ما رسیده است. وجود مقدّس حضرت علی(عَلَیهِ­ السَّلام) قدرت الله، عین الله، علم الله و... هستند و عالی ترین مظهر اوصاف جمال و جلال الهی و اسمای حسنای پروردگارند، فلذا تلاش نماییم تا در شب ولادت آن بزرگوار، گوشۀ چشمی بر ما شود. برای اولیای الهی در آن شب، ولادت و تولّد دیگری حاصل می شود. در روایتی که به حضرت عیسی(عَلَیهِ ­السَّلام) منسوب است، آمده است: «لَنْ یَلِجَ مَلَکُوتَ السَّمآء مَنْ لَمْ یُولَدْ مَرَّتَیْنِ»[8] هرگز به ملکوت آسمانها راه پیدا نمی کند، مگر کسی که دو بار متولد شود.

     برای حصول ارتباط در آن شب مقدّس و اینکه گوشه چشمی از آن سو بر قلوب خفته عنایت شود و بهار مکنون وجود شکوفا گردد و بالقوّ ه ها بالفعل شوند، تنها راه، توبه و اصلاح عمل است. اگر توجه و گوشه چشمی از طرف حضرت مولی الموحّدین علی(عَلَیهِ ­السَّلام) عنایت گردد و ارتباط حاصل شود، انسان دگرگون می شود، همان طور که گوشه چشمی از حضرت امام حسین(عَلَیهِ ­السَّلام)، زندگی زُهیر را از این سو به آن سو کرد. همۀ انسان ها آن بهار مکنون را در وجود دارند و حقیقتِ بهار، آن بزرگوار و اولاد طاهرینشان هستند، همانطور که یکی از القاب وجود مقدّس حضرت امام زمان(عجِّل­ اللهُ ­تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) «ربیع الانام» است «اَلسَّلامُ عَلى رَبيعِ الْاَنامِ وَ نَضْرَةِ الْاَيّامِ»[9].

 

۱- برای اينکه همانا تو از من هستی، مانند جان من هستی، روح تو از روح من است و سرشت تو از سرشت من است (امالی الصدوق، ص93؛ فرازی از خطبۀ شعبانيّه).

۲- پس کسی که انکارکند امامت تو را، به تحقیق انکار کرده است نبوّت من را (امالی الصدوق، ص93؛ فرازی از خطبۀ شعبانيّه).

۳- یاد علی عبادت است (كشف اليقين في فضائل اميرالمؤمنين، ص449).

۴- نگاه کردن به صورت علی عبادت است (بحارالانوار، ج25، ص324)

[5]- ینابيع المودة، ج1، ص266

[6]- پس همانا اين دين البتّه به تحقيق اسير گشته است در دست بدکاران و اشرار (بيان نورانی حضرت امام علی(عَلَیهِ­ السَّلام)؛ نهج البلاغه، فرازی از نامۀ53).

[7]- پس بزرگ است خدايى كه بهترينِ آفرينندگان است‏ (مبارکه مؤمنون/۱۴).

[8]- شرح اصول کافی ملاصدرا، ج1، ص361 و ص417؛ تفسیر القرآن محی الدین عربی، ص180

[9]- سلام بر بهار مخلوقات و طراوت و تازگی روزها (مفاتیح الجنان، فرازی از زیارت حضرت امام زمان(عجِّل ­اللهُ ­تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف)).