همانطور که در جلسۀ سابق استفاده شد، هر قدر نعمت بزرگتر باشد، سپاس­گزاریِ بالاتر می­طلبد، ولذا بالاترين سپاس­گزاری را بايد از خدای سبحان در برابر نعمت ولايت و امامت انجام داد، چراکه ولايت و امامت، بالاترين نعمت الهی است. همچنين بر اين اساس که شکر از واسطۀ نعمت الهی يک وظيفۀ انسانی و اسلامی است، لذا آن بزرگواران که بزرگترين واسطۀ فيض الهی هستند، سپاس گزاری از آنان، بعد از سپاس گزاری از پروردگار، از اهميّت بالاتری برخوردار است. هيچ نعمت ظاهری و باطنی و مادّی و معنوی به انسان نمی­رسد، مگر اينکه توسّط آن بزرگواران که واسطه­ های فيض هستند، جاری می­شود. در روايتی از حضرت امام محمّدباقر(عَلَیهِ ­السَّلام) آمده است: «پيامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) به امام علی(عَلَیهِ ­السَّلام) فرمودند: ... آن فرزندان تو که امام اند، به برکت وجود آنهاست که بر امّت من باران می بارد و در پرتو وجود آنها دعايشان مستجاب می گردد و خداوند به سبب آنها بلا از امّت برمی گرداند و به برکتِ وجود آنها از آسمان رحمت می بارد و اين، نخستينِ ايشان است و با دست به حسن بن علی(عَلَیهِ­ السَّلام) اشاره فرمودند، سپس به حسين(عَلَیهِ ­السَّلام) اشاره کرده و فرمودند: فرزندانِ او که امام اند»[1]. آری، به واسطۀ آن بزرگواران، فيض الهی جاری می­شود و به یُمن وجودشان انسانها روزی داده می­شوند و آسمان و زمين پابرجاست «وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الوَرٰی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمآءُ»[2]، «بِکُمْ تُنْبِتُ الْاَرْضُ اَشْجارَها وَ بِکُمْ تُخْرِجُ الْاَرْضُ ثِمارَها وَ بِکُمْ تُنْزِلُ السَّماءَ قَطْرَها وَ رِزْقَها»[3]. آسمان و زمين توسّط واسطۀ فيض برقرار می­شود، وگرنه زمين اهلش را به کام خود فرو می­برد «لَوْ لَا الْحُجَّةَ لَساخَتِ الْاَرْضُ بِاَهْلِها»[4]. تمام فيوضات ظاهری اعم از نعمت سلامتی، آب، باد، باران و... و فيوضات باطنی اعم از ايمان، تقوا، معرفت، اخلاص و... به اذن الله توسّط آن بزرگواران که واسطه­های فيض الهی هستند، جاری می­شود. اگر به کار خيری موفق می­شويم، اگر توفيقات الهی شامل حالمان می­گردد، تماماً به وسيلۀ واسطه ­های فيض جاری می­شود. جز به وسيلۀ واسطه­ های فيض، امکان دريافت نعمت­ها را نداريم. از اينرو تشکّر از مقام امامت و ولايت در رأس قرار دارد و يکی از مصاديق شکر و تشکر از مقام ولايت، زيارت آن بزرگواران است. زيارت زائر، يکی از مصاديق شکرگزاری از مقام ولايت و امامت است. حال، مقام ولايت هم هر چقدر بالاتر باشد، تشکّرِ بالاتر از ايشان مطرح می­شود. بالاترين مقام ولايت را حضرت سيدالوصيين اميرالمؤمنين علی(عَلَیهِ ­السَّلام) دارا هستند، چراکه ايشان عالی­ترين تحفۀ ربّانی و عظيم­ترين نعمت و موهبت از سوی خدای سبحان به جامعۀ بشريّت بعد از وجود مقدّس حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) می باشند.

     حضرت مولی الموحّدين علی(عَلَیهِ­ السَّلام) که در آستانۀ ولادتشان قرار داريم، جانِ رسول ­الله(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و قرآن ناطق هستند و چه نعمتی بالاتر از اينکه نعمت دين با وجود مقدّس حضرت امام علی(عَلَیهِ­ السَّلام) و ولايت و امامت کامل شد و تداوم يافت «اَلْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم‏»[5]. نسل رسول الله(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ)، توسّط اميرالمؤمنين علی(عَلَیهِ­ السَّلام) و حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) ادامه يـافتـه و شجرۀ طيّبـۀ توحيد توسّط رسول ­الله(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و آل طاهرينشان تداوم می­يابد و دين وقتی مزيّن به ولايت حضرت امام علی(عَلَیهِ­ السَّلام) شد، مورد رضايت پروردگار قرار گرفت. پرچم هدايت بشريّت بعد از سلسلۀ نبوّت و رسالت، به دست ولايت و امامت داده شد. شبهای مقدّس قدر بعد از مقطوع شدن سلسلۀ جليلۀ نبوّت، توسّط حضرت امام علی(عَلَیهِ­ السَّلام) و اولاد طاهرينشان ادامه يافت و بر اساس سورۀ مبارکۀ قدر، جناب جبرئيل(عَلَیه ­السَّلام) همراه با فرشتگان، هرساله به حضور امامِ آن زمان نازل می­شوند و الی يوم­ القية شب قدر ادامه می­ يابد. از اينرو اگر ولايت حضرت امام علی(عَلَیهِ ­السَّلام) نبود، نبوّت رسول­ الله(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) ابتر می­ماند.

 

[1]- الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِكَ بِهِمْ تُسْقَى اُمَّتِی الْغَيْثَ وَ بِهِمْ يُسْتَجابُ دُعاؤُهُمْ وَ بِهِمْ يَصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُمُ الْبَلاءَ وَ بِهِمْ يَنْزِلُ الرَّحْمَةَ مِنَ السَّماءِ وَ هَذا اَوَّلُهُمْ وَ اَوْمَى بِيَدِهِ اِلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ(عَلَیهِ­ السَّلام) ثُمَّ اَوْمَى بِيَدِهِ اِلَى الْحُسَيْنِ(عَلَیهِ­ السَّلام) ثُمَّ قالَ الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِه‏ (امالی الصدوق، ص401).

۱- زاد المعاد، علّامه مجلسی، ص۴۲۲؛ مفاتیح الجنان، فرازی از دعای عدیله

[3]- به وجود شمـا برويـاند زمين درختـانش را و به وسيلۀ شمـا خـارج می سـازد زمين ثمره و ميوه هايش را و به وجود شما فرود آرد (خداوند) از آسمان باران را و روزی را (مفاتيح الجنان، فرازی از زيارت مطلقۀ امام حسين(عَلَیهِ­ السَّلام)).

[4]- اگر وجود امام نباشد، زمین ساکنان خود را در کام خود فرو می­برد (درخشان پرتوى از اصول كافى، ج‏6، ص99).

[5]- امروز کامل کردم برای شما دينتان را (مبارکه مائده/3).