مطلبی که توجه به آن بسیار حائز اهمیّت می­باشد، این است که حکم ولایت در آیۀ شریفۀ مورد بحث در میان حکم گوشت­های حلال و حرام بیان شده ­است. به عبارت دیگر، در آیۀ شریفۀ مورد بحث دو مطلب کاملاً متضاد بیان شده ­ و مسئلۀ ظاهری در کنار مهمترین پایۀ دین که ولایت اهل بیت(عَلَيهم­السَّلام) می­باشد، ذکر شده است. همچنین آیۀ تطهیر در میان مطلبی ذکر شده که مربوط به مسائل همسران حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) می­باشد. یعنی خداوند متعال، آیۀ تطهیر را در میان آیه­ای ذکر فرموده که ارتباطی با اهل بیت(عَلَيهم­السَّلام) ندارد. به فرمودۀ مفسّران عظام، یکی از دلائل این کار، روشن کردن اهمیّت مسئلۀ ولایت و امامت می­باشد. به عبارت روشن­تر، خدای سبحان، حکم مربوط به ولایت و امامت و آیۀ تطهیر را که مربوط به امامت است، در میان مطالبی که ارتباط با اهل بیت(عَلَيهم­السَّلام) ندارد بیان فرموده، تا اهمیّت مسئلۀ امامت و ولایت بطور چشم­گیر روشن گردد.

     خدای سبحان در سورۀ مبارکۀ بقره به فرشتگان فرمود: «اِنّی جاعِلٌ فِی الْاَرْضِ خَليفَة»[1]، آنگاه در ادامه می­فرماید: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْاَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ اَنْبِئُونی‏ بِاَسْماءِ هؤُلاءِ اِنْ كُنْتُمْ صادِقين﴿31﴾‏ قالُوا سُبْحانَكَ لا عِلْمَ لَنا اِلاّ ما عَلَّمْتَنا...﴿32﴾»[2] فرشتگـان از بیـان اسمـاء الله اظهار عجز کردند و گفتند: پروردگارا منزّ ه هستی تو، ما نمی­دانیم مگر آنچه را که تو به ما آموختی. حال این اسماء الله که خداوند به حضرت آدم(عَلَيهِ السَّلام) آموخت و فرشتگان از شناخت ایشان و مقامشان که موجود برتری بودند، اظهار عجز کردند، همان وجود مقدّس اهل بیت(عَلَيهم­السَّلام) است. اینان همان مخلوقات بزرگ پروردگار می­باشند.

 

[1]- همانا من قرار دهنده­ام در زمین خلیفه (مبارکه بقره/۳۰).

[2]- و آموخت به آدم همۀ نامها را، پس عرضه نمود آنها را به فرشتگان، پس گفت: خبر دهید مرا به نامهای این گروه اگر هستید راستگویان﴿31﴾ و گفتند: منزّهی تو، نیست دانشی ما را، مگر آنچه آموختی ما را...﴿32﴾ (مبارکه بقره/۳۱و۳۲).