حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها)، دخت گرامی رسول الله(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ)، تمام مقام و منصب­ها را در عالی­ترین درجه دارا هستند، یعنی مقام ولایت حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) بعد از رسول الله(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) و حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) فراتر و بالاتر از تمام ائمّۀ هدی(عَلَيهم­السَّلام) است. آن بزرگوار حلقۀ ارتباط امامت و ولایت می­باشند «اِنّا اَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»[1]. آن بزرگـواران نـور واحـده هستند و حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) نزدیک­ترین قربی به رسول الله(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) می­باشند «لا اَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اَجْراً اِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏»[2]، ولذا همتای حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) می­باشند، با این تفاوت که حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام)، امامِ حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) بودند و در زمان حضرت فاطمه(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) قرار داشتند و آن بزرگوار، از حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) اطاعت محض داشتند.

     در سورۀ مبارکۀ واقعه آمده ­است «لا يَمَسُّهُ اِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ‏»[3] جز مطهران نمی­توانند با باطن قرآن تماس داشته باشند. حال مطهران چه کسانی هستند؟ روش استاد علّامه طباطبائی(رَحمَةُ اللهِ ­عَلَیه) تفسیر قرآن به قرآن است «اَلْقُرآن يُفَسِّرُ بَعْضُهُ بَعْضاً»[4]. این مطهّران که خداوند در سورۀ مبارکۀ واقعه بیان فرموده که جز آنان کسی نمی­تواند با باطن قرآن در ارتباط باشد، در سورۀ مبارکۀ احزاب آیۀ شریفۀ تطهیر، این چنین معرفی شده­اند: «اِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً»[5]. از اینرو معلوم می­شود که مطهّرانی که در سورۀ مبـارکۀ واقعه بیان شده، همان اهل بیت عصمت و طهارت(عَلَيهم­السَّلام) می­باشند که در سورۀ مبارکۀ احزاب معرّفی شده­اند.

 

[1]- همانا ما دادیم تو را کوثر (مبارکه کوثر/۱).

[2]- نمی­خواهم از شما مزدی مگر دوستی در خویشاوندان (مبارکه شوری/۲۳).

[3]- مسّ نمی­کنند آن را مگر پاکیزگان (مبارکه واقعه/۷۹).

[4]- قرآن، تفسير می کند بعضی از آن بعضی ديگر را (بحارالانوار، ج57، ص218).

[5]- این است و جز این نیست که می­خواهد خداوند تا ببرد از شما اهل بیت پلیدی را و پاک گرداند شما را پاک کردنی (مبارکه احزاب/۳۳).