حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ اللهِ عَلَيها)، دخت گرامی رسول الله(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ)، تمام مقام و منصبها را در عالیترین درجه دارا هستند، یعنی مقام ولایت حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ اللهِ عَلَيها) بعد از رسول الله(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) و حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) فراتر و بالاتر از تمام ائمّۀ هدی(عَلَيهمالسَّلام) است. آن بزرگوار حلقۀ ارتباط امامت و ولایت میباشند «اِنّا اَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»[1]. آن بزرگـواران نـور واحـده هستند و حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ اللهِ عَلَيها) نزدیکترین قربی به رسول الله(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) میباشند «لا اَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اَجْراً اِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»[2]، ولذا همتای حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) میباشند، با این تفاوت که حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام)، امامِ حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ اللهِ عَلَيها) بودند و در زمان حضرت فاطمه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) قرار داشتند و آن بزرگوار، از حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) اطاعت محض داشتند.
در سورۀ مبارکۀ واقعه آمده است «لا يَمَسُّهُ اِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»[3] جز مطهران نمیتوانند با باطن قرآن تماس داشته باشند. حال مطهران چه کسانی هستند؟ روش استاد علّامه طباطبائی(رَحمَةُ اللهِ عَلَیه) تفسیر قرآن به قرآن است «اَلْقُرآن يُفَسِّرُ بَعْضُهُ بَعْضاً»[4]. این مطهّران که خداوند در سورۀ مبارکۀ واقعه بیان فرموده که جز آنان کسی نمیتواند با باطن قرآن در ارتباط باشد، در سورۀ مبارکۀ احزاب آیۀ شریفۀ تطهیر، این چنین معرفی شدهاند: «اِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً»[5]. از اینرو معلوم میشود که مطهّرانی که در سورۀ مبـارکۀ واقعه بیان شده، همان اهل بیت عصمت و طهارت(عَلَيهمالسَّلام) میباشند که در سورۀ مبارکۀ احزاب معرّفی شدهاند.
[1]- همانا ما دادیم تو را کوثر (مبارکه کوثر/۱).
[2]- نمیخواهم از شما مزدی مگر دوستی در خویشاوندان (مبارکه شوری/۲۳).
[3]- مسّ نمیکنند آن را مگر پاکیزگان (مبارکه واقعه/۷۹).
[4]- قرآن، تفسير می کند بعضی از آن بعضی ديگر را (بحارالانوار، ج57، ص218).
[5]- این است و جز این نیست که میخواهد خداوند تا ببرد از شما اهل بیت پلیدی را و پاک گرداند شما را پاک کردنی (مبارکه احزاب/۳۳).