*تفسیر: امامت و ولایت، عظیم ترین موهبت الهی و عامل شکوفایی ودایع باطنی انسان:

     در جلسات سابق استفاده شد که قرآن و عترت(عَلَيهم­السَّلام)، بزرگترین و عظیم ترین  نعمت و موهبت پروردگار است که به جامعۀ بشریّت اعطاء گشته است و درواقع متمّم توحید، رکن دین و مهمترین پایۀ اسلام است. در بیانی نورانی از حضرت امام جعفرصادق(عَلَيهِ السَّلام) آمده است: «جَعَلَهُمُ اللهُ اَرْكانَ الْاَرْضِ اَنْ تَميدَ بِاَهْلِها»[1]. آری مهمترین پایۀ دین ولایت و امامت است، ولذا اگر جوانان عزیز امامشان را بشناسند و در مسئلۀ امام شناسی و ولی شناسی تقویت شوند، این همه از طرف دشمنان اسلام آسیب نمی بینند.

     خدای سبحان در آیۀ شریفۀ اول همین مبارکه فرمود: «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اَوْفُوا بِالْعُقُودِ»[2] و استفاده شد که مهمترین مسئله پیرامون عهد و پیمان، مسئلۀ امامت و ولایت است. هرچه مسئله، عظیم تر باشد، انسان در قبال آن تعهّد بالاتری دارد و با توجه به اینکه مهمترین پایۀ دین، امامت و ولایت است، لذا بالاترین وفای به عهد و پیمان، در مورد مسئلۀ عظیم و نعمت رفیع ولایت و امامت است.

     انسان بالقوّ ه مظهر اوصاف جمال و جلال الهی و حامل اسماء حسنای پروردگار است و تمام تکالیف دینی و وظایف توحیدی برای شکوفا نمودن استعدادهای بالقوّ ه و ودایع درونی انسان است. حضرات انبیـاء و اوصیـاء(عَلَيهم­السَّلام) و کُتُب آسمـانی ارسال  و انزال شده اند تا بالقوّ ه ها را در وجود انسان به فعلیّت و منصّۀ ظهور رسانند.

     استاد جوادی آملی می فرمایند: «انسان منهای رهنمود الهی، حیوان ناطق و جانوری گویاست و با سایر جانوران تفاوتی ندارد». از اینرو آنچه انسان را با سایر حیوانات متمایز می کند، عمل به تعالیم دینی و رهنمودهای الهی است. تنهـا عامل شکوفـایی انسان و دفینه های مکنون قلب، اعتقاد قلبی به اصول و عمل به فروع دین است و با توجه به اینکه مهمترینِ فرایض و واجبات دینی، مسئلۀ امامت و ولایت است، لذا مهمترین عامل رشد معنوی انسان، اعتقاد به امامت و ولایت می باشد. همچنین بر این اساس که دین و تعالیم دینی از حضرات معصومین(عَلَيهم­السَّلام) آموخته می شوند، لذا آن بزرگواران، بزرگ معلّمین بشریّت می باشند. عظیم ترین موهبت و نعمتی که برای انسان اعطاء شده، نعمت امامت و ولایت است و آسیب ها و ضررهایی که در طول تاریخ متوجه او شده، از ناحیۀ جدا کردن قرآن از عترت(عَلَيهم­السَّلام) می باشد. به فرمودۀ استاد جوادی آملی، «جدا کردن قرآن از عترت(عَلَيهم­السَّلام)، جدا کردن قرآن از قرآن می باشد». اگر آن بزرگواران نبودند، ما انسان ها از کجا می توانستیم دینمان را اخذ کنیم؟ وجـود مقدّس حضرت امیرالمؤمنین امـام علی(عَلَيهِ السَّلام) می­فرمایند: «هر کس دین خود را از دهان مردم بگیرد، همان مردم او را از دین برمی گردانند، و هر کس دین خود را از قرآن و سنّت اخذ کند، کوهها از بین می­روند، ولی ایمان او ماندگار است»[3].

 

* مطـالب تفسيري از تفسير تسنيم مبـاركة مائده استـاد جوادي آملي و از تفاسير الميزان، مجمع­البيان، تفسير نمونه و تفسير نور اقتباس گرديده است.

[1]- قرار داد خداوند ایشان را رکن های زمین تا مبادا میل کند (زمين) به سوی اهلش (الکافی، ج1، ص196).

[2]- ای مؤمنان، وفا کنيد به عهدها (مبارکه مائده/1).

[3]- مَنْ اَخَذَ دينَهُ مِنْ اَفْواهِ الرِّجالِ اَزالَتْهُ الرِّجالُ وَ مَنْ اَخَذَ دينَهُ مِنَ الْكِتابِ وَ السُّنَّةِ زالَتِ الْجِبالُ وَ لَمْ يَزُل‏ (روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج‏1، ص22).