گاهی عهد و پیمان ها و عقود در میان انسان­ها برقرار است که آن هم به دو بخش تقسیم می­شود: یکی در حوزۀ خانواده و دیگری در حوزۀ اجتماع که هر کدام جلوه­ای از عهد الهی هستند.

     عهد و پیمان در حوزۀ خانواده عبارت است از اینکه: ازدواج، پیمان الهی و عهد پروردگار است و احترام به عهد و پیمان زناشویی از طریق زن و شوهر لازم الاجراست و زن و شوهر موظفند که حقوق همدیگر را رعایت کنند و ضایع ننمایند و به همدیگر احترام قائل شوند و نسبت به همدیگر حالت لباس داشته باشند «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ اَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏»[1]. رعایت این عهد و پیمان­ها واجب و ضروری است، چراکه جلوه­ای از جلوه­های عهد الهی است.

     البته بعضی از عهد و پیمان­ها میان زن و شوهر وجود دارد که روی کـاغذ آورده نشده و بـه صورت شفاهی گفته شده است که لازم الاجراست، بمانند اینکه: شوهر تعهّد کرده که زنش را به حج ببرد یا از شهری که هستند، خارج نکند، و یا پدر و مادر به فرزندشان قول می­دهند که برایش یک وسیلۀ ورزشی و... بخرند یا وسایل ازدواج او را فراهم کنند که تمام اینها پیمان های شفاهی و لازم الرّعایه هستند و در صورتی که پدر و مادر، خلاف وعده نمایند، تأثیر منفی بر فرزندان دارد و علاوه بر اینکه فرزندان را عهدشکن و قانون شکن پرورش می­دهد، اعتماد فرزندان را هم نسبت به پدر و مادر سلب می­نماید.

     عهد و پیمان در حوزۀ اجتماع نیز شامل تمام عهدهای مربوط به مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... می­گردد. تمام انسان­ها به رعایت حقوق همدیگر و احترام به حقوق مردم توصیه شده­اند. مؤمنین بر گردن همدیگر حق و حقوق دارند و توصیه شده که دیگران را بر خـود مقدّم شمـارند. از پرمسئولیّت بودن مسئلۀ حقّ النّاس می­توان درک کرد که رعایت حقوق مردم چقدر اهمیّت دارد و امر الهی است که مؤمنین، احترام به عهد و پیمان ­ها داشته باشند.

     در حوزۀ اجتماع نیز مانند حوزۀ خانواده، برخی وعده­ها و قول و قرارهاست که بر روی کاغذ نیامده و مکتوب نیست، ولی لازم الرّعایه می­باشد؛ به عنوان نمونه: قول و قرارهایی که میان مؤمنین برقرار می­شود، بمانند تعیین وقت ملاقات یا تعیین وقت شروع درس و جلسه از طرف معلّم و مربی که همه جلوه­ای از جلوه­های عهد الهی و لازم الرّعایه هستند «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اَوْفُوا بِالْعُقُودِ».ِ آن معلّم و مربی که به رعایت وقت مقیّد نیست و در موعد مقرر در جلسه حاضر نمی­شود، چگونه می­تواند آیۀ شریفۀ «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ»[2] را معنا و تفسیر نماید؟!

     از نمونه­های دیگر عهدهایی که در حوزۀ اجتماع مطرح می­باشد، این است که کارمندی که شغلی را عهده­دار شده و متعهّد گشته که در ساعت معیّنی در سر کار حاضر شود و در وقت معیّنی کار خود را تعطیل نماید، در صورتی که خلاف آن عمل نماید، مصداقی از عهدشکنی محسوب می­شود.

 

[1]- زنان لباس و پوشش برای شما مردان هستند و شما مردان پوشش و لباس برای زنانتان هستید (مبارکه بقره/۱۸۷).

[2]- ای کسانی که ایمان آورده­اید چرا چیزی می­گویید که انجام نمی­دهید (مبارکه صف/۲).