خداوند متعال در ادامة آيات شريفة مورد بحث می­فرمايد: «يُريدُ اللهُ اَنْ يُخَفِّفَ عَنْکُمْ» خداوند اراده فرموده که بر بندگانش سخت­گيری نکند و آسان بگيرد، يعنی اگر قدرت مالی نداشتيد، می­توانيد راه سبک­تری برای ازدواج انتخاب نمائيد. در هر صورت خداوند اجازه نمی­دهد که فساد و فحشا در جامعه ترويج يابد و شما به سختی بيفتيد. خداوند متعال در سوره مبارکه بقره می­فرمايد: «يُريدُ اللهُ بِکُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِکُمُ الْعُسْرَ»[1] خداوند برای شما آسانی را اراده فرموده است و سختی و حَرَج را اراده نفرموده است. دين اسلام، دين سهل و آسان است. وجود مقدس حضرت پيامبر اکرم(صَلَّي‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) فرمودند: «اِنّی بُعِثْتُ عَلَی الشَّريعَةِ السَّمْهَةِ السَّهْلَةِ الْبَيْضاء»[2] من بر دين سهل و آسان و روشن (شفّاف) مبعوث شدم. اگر برخی از جوانان، دين­گريزی و يا دين­ستيزی دارند، تقصير دين نيست، بلکه تقصير برخی متديّنينِ ناآگاه است. اگر دين به همان آسانی و حلاوتی کـه ارائـه شده است، بـه مردم رسانيده شود، مردم جذب می­شوند و محبّ دين می­گردند.

     خداوند متعال در پايان آيات شريفة مورد بحث می­فرمايد: «خُلِقَ الْاِنْسانُ ضَعيفاً» انسان ضعيف خلق شده و به همين علّت خداوند بر او آسان گرفته است. با توجّه به اينکه انسان، از طرفی موجود ضعيفی است و از طرف ديگر دارای اميال نيرومندی است و در برابر سخت­گيری­ها، می­لرزد و می­لغزد، لذا خداوند برای بندگانش تخفيف و ارفاق قائل شده که می­توانند در صورت اضطرار با کنيزان ازدواج کنند و خود را از انحراف حفظ نمايند.

     «بارالها! به روان مقدّس حضرت محمد و آل محمد(صَلَّي‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) درود فرسـت و در امر ظهـور و فرج مولا و مقتدايمـان حضـرت ولیّ­ عصـر (عَجَّلَ­ الله­ تَعالي­ فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجيل بفرما. خداوندا! توفيق عمل به احکام و قوانين ذات اقدست به همة ما مرحمت بفرما و ما را از بی­ حيايي و بی­عفتی مصون بفرما، پروردگارا! نور تقوا و يقين در قلوب ما بيفروز و ما را از دلبستگی و وابستگی به امتيازهای موهوم و غير حقيقی مصون و محفوظ بفرما. بارالها! توفيق عمل به آموخته­ هايمان به ما عنايت بفرما. خداوندا! همة ما را از بخل و شُحّ نفس مصون و محفوظ بفرما و توفيق انفاق فی سبيل الله از هر آنچه ارزانی فرموده ­ای، مرحمت بفرما. پرودگارا! توفيق سهل­ گيری بر تمام بندگانت و خودداری از سخت­گيری و سخت و غامض نمودن دين سهل و آسان به همة ما کرامت بفرما. خدوندا! توفيق توبة حقيقی به همة ما عنايت بفرما. به بيماران مؤمنين شفای عاجل مرحمت بفرما. اموات محترم غريق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمديده علی ­الخصوص مردم مظلوم فلسطين و عراق و سوريه نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِیِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرینَ             صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ»

 

1- مبارکه بقره/185

2- مرحوم وافی، اصول کافی