وفات و رحلت حضرت فاطمة معصومه(سَلامُ ­الله­ عَلَيها)، آن شخصیّت الهی و آسمانی به پیشگاه مقدّس حضرت ولیّ­ عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی­ فَرَجَهُ­ الشَّریف) و تمام پیروان واقعی و منتظران حقیقی علی­ الخصوص خواهران محترم، تسلیت و تعزیت عرض می­شود. «خداوند متعال به مقرّبین درگاهش، توفیق تأسّی حقيقی از آن بزرگواران به همة ما مرحمت بفرماید».

     مطلبی که در مورد شهادت آن بزرگوار لازم به ذکر می­باشد، این است که ایشان به همراه چهل نفر به قصد دیدار برادرشان، حضرت امام رضا(عَلَيهِ­ السَّلام) از شهر خود خارج شده و در شهر ساوه گرفتار دشمن شدند و در مقابل چشمان مبارک آن حضرت، برادران و سایر فامیل را قتل عام کردند و چنان مصیبتی بر آن بزرگوار رسید که سخت بیمار شدند و در خانة موسی­بن خزرج که امروزه به نام «بیت النّور» مشهور است، دوران بیماری­شان را سپری نمودند و این بیماری آنچنان صعوبتی داشت که در طول17روز، منتهی و منجر به وفاتِ شهادت­ گونة آن بزرگوار گردید.

     قابل توجه است: همانطور که استفاده شده، در طول مدت بیماری، آن بزرگوار، همچنان به ارشاد قلوب و احیای نفوس و تعلیم و تربیت بانوان شهر مقدّس قم اهتمام داشتند و به تأسّی از مادر بزرگوارشان حضرت فاطمة زهرا(سَلامُ­ الله­ عَلَيها) و حضرت زینب کبری(سَلامُ­ الله­ عَلَيها) تا آخرین لحظة مرگ به فریضة واجب امر به معروف و نهی از منکر، عمل نمودند. و این درس بزرگی برای معلّمان و مربّيان می­باشد که چگونه آن بزرگوار تا آخرین لحظه با آن حال نزار، سنگر تبلیغ را حفظ نمودند. آری این حرکت تبلیغی در آخرین روزهای عمر مبارکشان، الی ­یوم­ القیامة پیام می­دهد که ای معلّمان و ای مربّیان، سنگر قرآن را حفظ کنید و حرمت قرآن را پاس بدارید و آن را جدّی بشمارید و فدای سایر برنامه­ ها ننمایيد که البتّه این امر با حفظ حقوق خانواده می­باشد. خداوند متعال زمانی به بنده­اش ارزش قائل می­شود که بنده به خداوند و قرآن کریم احترام قائل شود و یکی از مصادیق بارز احترام به خداوند متعال و قرآن کریم، شرکت در جلسة قرآن با خلوص نیّت می­باشد. آری، زمینة توفیقات الهیّه را بنده با تلاش خود فراهم می­کند. کسیکه کلاس قرآن و تدریس را به هر بهانه­ ای تعطیل می­کند، چگونه انتظار توفیقات بالاتر از سوی خداوند سبحان را دارد؟ اگر عزیزانی هستند که حدود سی سال است که توانسته­ اند بدون وقفه در جلسة قرآن شرکت کنند، به علّت احترام ایشان به قرآن کریم و تنظیم سایر برنامه­ ها با قرآن است. افرادی هستند که با وجود اینکه مجلس عزای مادر یا پدرشان بوده، ولی باز احترام قرآن را محفوظ داشته و آنرا تعطیل نکرده­اند، همچنین عزیزانی هستند که به علّت مصادف شدن زمان جلسة قرآن با بازگشتشان از سفر حج، بلافاصله از فرودگاه به کلاس قرآن­شان رفته و سنگر تبلیغ را حفظ نموده و سپس به خانه رفته­ اند. آری، آنان بدین سبب که به خداوند متعال و قرآن کریم احترام قائل هستند، توفیق شرکت در جلسة قرآن و توفیقات بالاتر را یافتند و از آن بهره ­منـد شدند. حال، وقتی انسـان چنین کسـانی را می­بیند، دیگر به خود اجازه نمی­دهد که به خاطر خانه ­تکانی و یا خرید عید و غیره کلاس درسش را تعطیل کند. به تجربه ثابت شده است که هر وقت انسان از قرآن یا نماز و ... برای امور دنیوی گرفته است، به عنوان نمونه: نماز را بدون مقدّمه و مؤخّره یا در آخر وقت اقامه نموده یا شرکت در جلسة قرآن را تعطیل کرده، کارش با سختی­هایی مواجه شده، بطوریکه آن کار یا به انجام نرسیده و یا اتمام آن به مدّت زمان طولانی انجامیده است. همچنین در مورد رعایت حقوق پدر و مادر و رسیدگی به آنها، هر جا کم­کاری و کوتاهی شود، موجب گرفتاری انسان می­گردد. گاهی برخی افراد عدم رسیدگی به والدین را چنین توجیه می­کنند که به دلیل گرفتاری و مشغلة زیاد، امکان رسیدگی به پدر و مادر را ندارند، درحاليکه به اين مسأله توجّه نمی­کنند که چون از پدر و مادر می­گیرند، برکت از وقتشان گرفته شده و گرفتار می­شوند. کسانیکه توفیقات الهیّه شامل حالشان می­شود، زمینة این توفیقات را با احترام و حرمت به خداوند متعال و نماز و قرآن و پدر و مادر، فراهم می­آورند، همانطور که خداوند متعال در حدیث قدسی فرمود: «کُنْ لی اَکُنْ لَکَ»[1] باش برای من باشم برای تو.

     همچنین فرمودند: «اگر می­خواهید میزان ارزش خود را در پیشگاه الهی بدانید، بنگرید که خود چه اندازه به خدا و قرآن ارزش قائل هستید». آری حقیقتاً، به کسیکه خداوند متعال، نعمت قرآن داده، دیگر چه نداده است، چراکـه بـالاتر از آن نعمتی نیست. حضرت پیامبر اسلام (صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) می­فرمایند: «کسیکه خداوند به او نعمت قرآن اعطا فرمايد و بعد چنان تصوّر کند که به کس دیگری چيزی برتر از آن داده شده، بزرگی را کوچک و کوچکی را بزرگ شمرده است»[2].

     بنابراین کلاس تفسیر قرآن کریم، به فضل الهی و دعای خیر عزیزان امسال نیز طبق سالهای قبل در ایّام نوروز، تعطیلی نخواهد داشت و در روز سيزدهم فروردين هم انشااللّه تعالی برقرار خواهد بود. برخلاف عقیدة باطل برخی افراد که تصوّر می­کنند در خانه ماندن در روز سیزدهم نوروز، شوم و بدیمن است، روز سیزده نوروز هیچگونه نحوست و شومی ندارد. سالیان قبل یکی از جوانان، جشن عروسی خود را به روز سیزده نوروز موکول نمود و بـا این حرکت بسیـار زیبـا نـه تنها، بدعت­ شکنی شد، بلکه از سویی از گناه و معصیت گردش­های گناه­ آلود نیز جلوگیری گرديد و منافع بسیاری از آن حاصل شد و امید است که عزيزان، با چنین سنّت های نیکویی در جهت رفع بدعت­ها قدم بردارند.

 

1- الجواهر السّنيّه، کليّات حديث قدسی، ص162

2- الحياة، ترجمة احمد آرام، ج2، ص227