ماه ربیع ­الاول، ماه پیامبر(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) است و در جلسة سابق استفاده شد که صلوات دارای چه اجر و منزلتی در پیشگاه خدای سبحان است. حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) می­فرمایند: «صَلٰاتُکُمْ عَلَیَّ مُجَوِّزَةٌ لِدُعٰائِکُمْ وَ مَرْضٰاةٌ لِرَبِّکُمْ وَ زَکٰاةٌ لِاَعْمٰالِکُمْ»[1] صلوات شما بر من، باعث قبولی دعاهایتان و رضایت پروردگارتان و پاکیزگی اعمالتان است. با توجه به این بیان نورانی سؤالی ایجاد می­شود که آیا صلواتِ شخص گناهکار یا بداخلاق و ... هم، او را به این مقامات نائل می­سازد؟ پاسخ این است که: گرچه صلوات بر آن بزرگواران، در هر حال دارای اجر و فضیلت است، ولی در صورتیکه با عمل به واجبات و دوری از گناهان همراه باشد، انسان را به عالی­ ترین مقامات معنوی نائل می­کند.

     در خاتمه بیانی نورانی از حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) در فضیلت صلوات استفاده می­شود که می­فرمایند: «اِرْفَعُوا اَصْوٰاتَکُمْ بِالصَّلٰاةِ عَلَیَّ فَاِنَّها تَذْهَبُ بِالنِّفاقِ»[2] بلند کنید صدایتان را با صلوات فرستادن بر من، همانا آن از میان می­برد نفاق را.

     «بارالها! به روان مقدّس حضرت محمّد و آل محمّد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرست و در امر ظهـور و فرج مولـا و مقتدایمـان حضـرت ولیّ­ عصـر (عجِّل­ اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. خداوندا! توفیق تسلیم در برابر تمام قوانین و احکام ذات اقدست و عبودیّت و بندگی به همة ما مرحمت بفرما. پروردگارا! توفیق تهذیب و تزکیه و پاکسازی درون و تلبّس به فضایل اخلاقی به همة ما عنایت بفرما. بارالها! توفیق ارتباط حقیقی با انسان­های کامل و تأسی از آنان در تمام امور و شئون به همة ما مرحمت بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل کرامت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی ­الخصوص مردم مظلوم فلسطین و عراق و سوریه نجات کرامت بفرما».

 

 

«بِالنَّبِیِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرینَ

صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ»

 

1- بحارالانوار، ج91، ص68

2- الکافی، ج2، ص493