در آخرین هفتة ماه ربیع­ الاول، ماه ولادت پیامبر مهربانی ­ها و رسول زیبایی­ ها و کرامت­ها قرار داریم. در جلسة سابق استفاده شد که آن بزرگوار علاوه بر اینکه پیامبر تشریعی و تبلیغی هستند، پیامبر توحیدی نیز می­باشند. یعنی ایشان با ارمغان­ها و تعالیم عالیة توحیدی ارسال شدند تا زندگی انسان­ها را با تمام ابعادش توحیدی سازند و آنان را موحّد نمایند و به اعتقاد و اخلاق توحیدی آراسته کنند. آری، آن بزرگواران آمدند تا زندگی بشر در احاطة توحید باشد و از نور توحید بهره گیرد و اعتقاد و اخلاق و اعمال، توحیدی گردد و اگر در سایة تبعیّت از آن الگو و اسوة حسنه، این مهم در وجود انسان تحقق یافت و بـه معنای حقیقت کلمه موحّد شد، توحید در تمام شئون زندگی او سایه­ افکن می­شود و در این صورت اضطراب و تشویش از زندگی او رخت بر­می­بندد و خور و خواب او، تحصیل علم و معاش او، رفت و آمد و معاشرت او و بطور کلی تمام اعمال و رفتار و سکناتش توحیدی و عبادت می­گردد. زندگی بشر زمانی توحیدی می­گردد که از اخلاق و اعمال سوء و رذایل و گناهان، پاک شده و تطهیر گردد و وجود مقدس حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) از سوی خدای سبحان ارسال شده ­اند تا بشریّت را به پاکی و طهارت برسانند «یُزَکّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»[1]. آری، دین اسلام، دین طهارت است، قرآن کریم، کتاب طهارت است و حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ)، پیامبر طهارت و پاکی­ها هستند. وقتی انسان از رذایل اخلاقی همانند بخل، حسد، کینه، حرص، آز، طمع، بداخلاقی و ... پاک و طاهر شد و زیبایی­ های اخلاقی و عملی در وجود او شکوفا گشت، طاهر و زیبا می­گردد و در نتیجه به زیبای حقیقی وصل شده و به طاهر محض می­ پیوندد و محبوب خدای سبحان و محبوبانش می­شود.

     قابل توجه است: وقتی آلودگی­های جسمی انسان دفع می­شوند، جسم او به آرامش می­رسد و می­آرمد و علت اینکه دستشویی را مستراح می­گویند که به معنای محل استراحت است، این است که آلودگی­هـا  و قذارت­ها در آنجـا از بدن جدا می­شود و انسـان راحت می­گردد. حال، آلودگی­های روح و جان انسان به مراتب زشت ­تر و بد­بوتر هستند و مادام که از وجود انسان خارج نشده­ اند، روح او نا­آرام و مشوّش است و زمانیکه روح تزکیه شود و آلودگی و قذارت های آن زدوده گردد، انسان به آرامش مطلوب و نفس مطمئنّه می­رسد. آری وقتی جان انسان از گناهان عملی و اخلاقی رها شود، به حرّیّت رسيده و سکونت می­ يابد.

     یکی از بزرگترین گنـاهـان و ناپاکی­ ها و آلودگی­ های روحی انسان، بد­اخلاقی و پرخاشگری است که آنچنان زشت می­باشد که انسان را از خدا و قرآن و پیامبر و امامش جدا می­سازد و کیست که راضی باشد از خدا و محبوبانش دور گردد؟ به محضر مبـارک حضـرت پیـامبر اسـلام (صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) عرض کردند: زنی شب تا صبح در حال عبادت و روز­ها در حال روزه­داری است امّا همسایه­اش را با زبان آزار می­دهد. آن بزرگوار فرمودند: «لٰا خَیْرَ فیها هِیَ مِنْ اَهْلِ النّارِ»[2] و مهم­ترین بخش بد­اخلاقی، بد­خُلقی در فضای خانواده با پدر و مادر و یا با همسر و فرزندان است.

     عزیزان، وقتی خداوند متعال در قرآن کريم، پیامبرش را صاحب خُلق عظیم معرفی می­فرماید «اِنَّکَ لَعَلٰی خُلُقٍ عَظیمٍ»[3]، روشن می­گردد که انسان با خوش­ اخلاقی شبیه حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) می­گردد و در مقابل، با بد­اخلاقی از آن حضرت دور می­شود. فرد بداخلاق، شبیه چاهی بدبو و متعفّن است که همواره بوی بد آن، دیگران را می ­آزارد. همانطورکه کسی حاضر نیست کنار چاهِ بدبو بنشیند، همانگونه هم کسی حاضر نیست که با بد­اخلاق همنشین گردد و لذا فرد بد­اخلاق، اغلب اطرافش خالی است. از اینرو فرد خوش­ اخلاق بیش از همه به خود خدمت می­کند، چراکه چنین کسی محبوب همگان است و علاوه بر آن، خوش ­خُلقی، موجب جاری شدن روزی ­های معنوی می­شود، لکن سوء­­خُلق و بد­اخلاقی رزق و روزی معنوی و ملکوتی انسان را تنگ می­کند و باعث سلب توفیقات الهیّه می­گردد.

 

1- پاک سازد شما را و بياموزد شما را کتاب و حکمت (مبارکه بقره/151).

2- نيست خيری در آن (زن)، او از اهل آتش است (مشکاة الانوار فی غررالاخبار، ص214).

3- همانا تو البتّه بر خُلق عظيم هستی (مبارکه قلم/4).